Managers, leidinggevenden…kom op! Aan de slag! (Deel II ) | Weet hoe energie prestaties verhoogt

Managers, leidinggevenden…kom op! Aan de slag! (Deel II ) | Weet hoe energie prestaties verhoogt

 

Dit is deel II (van 3, klik hier voor deel I) van een drieluik waarin ik  je meeneem in mijn praktische pleidooi voor energiek leiderschap. Ik geloof in de kracht van medewerkers, het belang van menselijke energie en ik zie het als mijn missie deze te mobiliseren. Wat ik ontdek in mijn werk en de inzichten die ik her en der opdoe, draag ik graag uit om aandacht te vestigen op het belang van menselijke energie. In dit deel sta ik stil bij wat energie is, hoe energie werkt en hoe het prestaties verhoogt.

 

Weet hoe energie prestaties verhoogt

De noodzaak van voortdurende verandering is groter dan ooit. Organisaties moeten wendbaar zijn en meer presteren met minder. Agile, lean, scrum, zelfsturing, operational excellence, customer intimacy en ga zo maar door. Welke aanpak of strategie je als bedrijf ook hanteert om hedendaagse uitdagingen te trotseren, in al die aanpakken is één ding onmisbaar: de menselijke energie. Dit is voorwaardelijk om het gewenste gedrag te mobiliseren en flexibel en goed om te gaan met de eisen van de klanten en de tijdsgeest. De uitkomst van het onderzoek van EnergyFinder (zie Deel I) bewijst het. En als we binnen organisaties goed om ons heen kijken zien we het: veel potentieel blijft momenteel onbenut. En dat terwijl we dit nu juist zo hard nodig hebben om het verschil te maken. Sta eens stil bij de extra voordelen die een energieke organisatie kan opleveren. Welke effecten zou dit hebben voor je medewerkers? En voor je klanten?

 

Energie? Energie?

Sommige mensen vinden ‘energie’ vaag en zweverig en wijzen het daarom af. Maar menselijke energie is van alledag en heel aards. Het is de brandstof waarmee je jezelf en anderen in beweging brengt. Energie bepaalt hoe je privé en op het werk omgaat met snel veranderende omstandigheden en het presteren. Vooropgesteld moet je je ‘vak’ natuurlijk goed beheersen. Maar willen competenties en talenten echt floreren, dan is energiek zijn voorwaardelijk. Bij topsporters is dit overduidelijk. Dit geldt echter voor iedereen. Energiek zijn is meer dan gezond en lichamelijk fit zijn. Het is in balans zijn, zowel fysiek (hoe fit ben je lichamelijk, slaap, eet, beweeg, ontspan je goed?), mentaal (in welke mate kun je doelen stellen, je aandacht en talenten hierop richten en focus houden?), emotioneel (hoe voel je je, wat inspireert je en hoe ga je om met negatieve ‘triggers’?) als zingevend (in welke mate doe je dingen die belangrijk voor je zijn en bij je passen?). Het is geen optelsom der delen. Het is belangrijk dat het goed gaat op elk gebied. Ben je in fysieke topconditie en goed in staat je mentaal te focussen op je kerntaak, maar doe je werk waaruit je weinig betekenis haalt of voel je je niet thuis in je team? Dan lek je door de geringe verbondenheid met het werk energie. Met een negatief effect op je totale prestatie én die van je organisatie. Wil je het beste uit jezelf, je team of organisatie halen dan heb je voldoende energie nodig. Logisch toch? Dit vraagt op de eerste plaats zelfreflectie en zelfbewustzijn. Iets waar we vaak geen tijd voor nemen. Op welke energiebron scoor jij het minst en kun je ‘winst’ boeken?

 

Work hard, play hard, rest hard!

Als de lat hoog ligt zijn we vaak geneigd alles te geven wat er in ons zit. We gaan harder en langer werken. Er is niks mis met vaart maken en gas geven. Maar let op, je kunt niet voortdurend hoog in je energie zitten. Ook al is deze positief gekleurd en heb je er zin in. Je zult de verbruikte energie ook weer moeten aanvullen, oftewel herstellen. Doe je dit niet dan daalt automatisch je prestatievermogen. Energiek zijn is een dynamisch proces van variëren in (in)spanning en herstel, zoeken naar een optimale balans in gas geven, terugschakelen, remmen en stilstaan. Beter presteren vraagt vaak eerder een tandje terug dan steeds een tandje erbij. Work hard, play hard and rest hard! Wat zorgt bij jou voor herstel? Besteed je daar voldoende tijd aan?

Met energie maak je vaart en houd je prestaties langer vol. Energie werkt ook aanstekelijk. Je kunt het zien en voelen. Kijk maar eens naar wat er met je gebeurt als je met mensen werkt die enthousiast zijn, volledig voor hun werk gaan en die goed zorgen voor hun conditie (= herstel). En, daartegenover, wat het met je doet als je in een team of organisatie werkt waar cynisme, negativiteit en klaaggedrag overheersen. Voor je het weet ben je ‘besmet’. Overigens geldt dit ook andersom. Jij kunt met jouw gedrag ook de energie bij anderen laten stromen of blokkeren.

 

Waar te beginnen?

Het bewijs is er al lang: energieke betrokken medewerkers presteren ruim 40% beter (bron: Heike Bruch en EnergyFinder). Ze overwinnen tegenslagen, verzuimen minder, zijn enthousiaster, werken beter samen, werken slimmer, zetten het stapje extra en realiseren meer doelstellingen. Momenteel loopt er veel energie weg uit teams en organisaties. Dat is zuur, maar biedt ook kansen. Immers stel je eens voor wat teams en organisaties met elkaar kunnen realiseren als de energie wel gaat stromen. De vraag is: waar te beginnen met werken aan een energieke organisatie? Een goede vraag. Want hoewel er binnen steeds meer organisaties aandacht is voor energie en vitaliteit, is het niet direct het thema waar directie en management van wakker liggen. Veelal is het vooral nog een HR-thema en wordt er aan vitaliteit en energie gewerkt door losse interventies in te zetten.

De meest basale manier van energie kwijtraken is niet goed voor jezelf zorgen. Door te weinig, te veel of slecht eten, slecht slapen, weinig ontspannen of bewegen trekt de energie uit je lichaam, je fysieke bron. Maar ook werkgerelateerde factoren kunnen veel energie vreten, zoals zinloze activiteiten, onduidelijke koers, klagende collega’s, 300 e-mails per dag, nutteloze vergaderingen, geen autonomie, weinig tijd voor herstel, management dat stuurt op planning en control en ‘automatiseren’ van mensen en ga zo maar door. Overigens allemaal factoren die vooral liggen op de mentale, emotionele en zingevende dimensies van energie.

Waar te beginnen? Nog steeds een goede vraag. Waar begin jij?

 

’Hard’ én ‘zacht’

De energie in je bedrijf gaat niet structureel beter stromen door healthchecks, lessen mindfulness, korting op fitness of door een gezonde bedrijfskantine aan te bieden. Op zich is het prima om medewerkers te helpen een vitaler leven te leiden. Maar dit staat wel erg los van de ‘business’ en wat levert het medewerkers en klanten nu echt op als de energievretende aspecten van het werk blijven voortbestaan?

Nee, wil je écht de energie in bedrijven laten stromen dan is er meer nodig. Organisaties zullen dan veel meer moeten kijken naar werkfactoren die energie vreten, werkfactoren die energie opleveren en naar overtuigingen van waaruit ze werken. Laat ik voorop stellen, energie is voor mij geen doel op zich. Het is een essentieel middel om gewenste veranderingen en ambities te realiseren. Dit vraagt een integrale aanpak waarbij de bedoeling en de gewenste prestaties van de organisatie centraal staan en er evenwichtige aandacht is voor zowel de ‘zachte’ aspecten (cultuur, gedrag en energie van medewerkers) als de ‘harde’ aspecten van bedrijfsvoering (strategie, prestaties, resultaten). Het is raadzaam energie als ‘resource’ te integreren binnen de bedrijfsvoering en op te nemen in het organisatie-DNA.

 

Jij bent het, manager!

Hoe energie nu te integreren als ‘bedrijfsresource’? Vaak worden veranderingen top down geïnitieerd. Hoewel het zeker helpt als de top deze visie op het belang van menselijke energie omarmt, kan het zomaar beginnen bij één persoon. Iemand die gelooft dat het anders kan. Iemand die weet waar hij heen wil. Iemand die krachten weet te bundelen, vuurtjes kan ontsteken en energie kan managen. Dat kun jij zijn.

Omarm je de hierboven beschreven visie en ben je manager dan kun je nu aan de slag. Overigens geldt dit ook voor medewerkers. Energie optimaliseren begint immers bij jezelf. Zoals al eerder aangehaald zijn medewerkers zelf verantwoordelijk voor hun energie. En iedereen is medewerker; of je nu manager, directielid, stafmedewerker of professional bent.

Het goede nieuws is dat de energie er altijd is, in ieder mens. Alleen dient deze aangewakkerd te worden. Ieder mens is hiertoe zelf in staat. Er is zelfbewustzijn en ruimte nodig om deze optimaal te laten stromen. Hier ligt direct een belangrijke rol voor leidinggevenden. De invloed van hen gaat immers verder dan die van individuele medewerkers. De manager kan de aanjager zijn om teams en organisaties energieker te maken. Sterker nog: zou dat moeten zijn. Energie…jij bent het, manager!

 

Wat kun jij concreet doen? Dat lees je in het laatste deel van het drieluik.